-->

اسمح لي ان اعيش حياتي بطريقتي



اسمح لي ان اعيش حياتي بطريقتي

تربينا للاسف علي الحب المشروط ( اشرب اللبن علشان احب .اعمل الواجب علشان اجيبلك .ذاكر علشان تدخل كلية حلوة .لو غلطت هضربك .لو جبت درجة قليلة مش هحبك .دي درجة تجبها في الامتحان انا مش هفسحك.لو مش هتسمع الكلام هكرهك وهحب اخوك اكتر منك .لو وسخت هدومك في اللعب مش هكلمك خالص.)وغيرها من اسليب تربية تقولنا ان (حب بابا وماما مشروط) ان انفذ اوامرهم واحقق احلامهم غير ذلك سيغضبوا علي .وبسبب ذلك اشعر بالتهديد النفسي طوال حياتي واشعر ان ابي او امي يعيشوا حياتهم ويحققوا احلامهم في (حياتي انا) .وبالتالي عندما اكبر ايضا اكمل نفس تعليمات ابي او امي( لازم البس اللي يعجب ماما او اختار اصحابي ومن اتعامل معهم اللي بابا يرضي عليهم. لازم ادرس علمي او ادبي علشان بابا.لازم ادخل كلية يحبها بابا مش انا .لازم اتزوج ابنة عمي او ابنة خالي علشان بابا او ماما) ثم اكتشف اني( مش عارف احلم او اخطط لنفسي او اعيش حاجة واحدة انا بحبها) .وللاسف عندما اكبر و اتزوج وانجب . اربي اولادي بنفس الطريقة واعيد نفس مسلسل ابي وامي مع اولادي وهكذا تستمر الحياه جيل يسلم جيل
 
ا