-->

انا مش مسامح نفسى على اللى عملته



انا مش مسامح نفسى على اللى عملته


احدى صور التقييم السلبى للنفس ( الشعور بالنقص ) انك ترفض ان تغفر ( تسامح نفسك ) على اى غلطة تعملها وتستمر تجلد وتلوم وتنتقد نفسك عليها وتقول لنفسك كلام جارح ( كان المفروض مغلطتش الغلطة دى - ازاى واحد زى انا يغلط الغلطة دى - ازاى واحد فى وضعى يقع الوقعة دى ..) وبالتالى يظل الشعور بالذنب يلازمك طوال الوقت ويفقدك سعادتك ورغبتك على العمل والانجاز خوفا من انك تلغط مرة اخرى ويظل هذا الشخص يحمل على كتفه حمل ثقيل قوى (الشعور بالذنب) وتتكون نقط سواء على ضميره تشوه حياته وتحبطه وتكئبه ( ويظهر ذلك بوضوح فى فئة ( المتدينين )عندما يسامحهم الله وهم لا يسامحوا انفسهم على خطاياهم وبالتالى يغلطوا اكثر واكثر ويستمر الحال .ولكن العلاج / ان تغفر لنفسك وقول لنفسك انا انسان وليس اله والطبيعى ان اغلط واتعلم من اخطائى والشطارة انى لا اقع فى نفس الغلط مرة اخرى وكفاية شعور بالذنب وان كان الله غفر لى خطاياى وذنوبى واخطائى فكيف لا اغفرها انا لنفسى
 
ا